SAMOCHODY SPORTOWE FERRARI
Strona główna
Supersamochody Ferrari
Historyczne modele Ferrari
Koncepcyjne modele Ferrari
Rekordy Ferrari
Ferrari w telwizji i w kinie

Ferrari 550 Maranello

Ferrari 550 Maranello jest to pierwszy samochód sportowy pokazany w lipcu 1996 grupie dziennikarzy na niemieckim torze Nürburgring. Jego symbol 550 pochodzi od pojemności silnika wynoszącej 5,5 l. Samochód produkowano w wersjach: Maranello, Barchetta, Italtecnica, LM i Prodrive.

DANE TECHNICZNE

Lata produkcji: 1997-3002
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: ok. 3600
Zbiornik paliwa: 114 litrów
Zużycie paliwa: 23 l/100km
Wymiary:
Rozstaw kół przednich: 1633 mm
Rozstaw kół tylnych: 1585 mm
Opony:
Przód: 255/40 ZR 18
Tył: 295/35 ZR 18

OSIĄGI

Prędkość maksymalna: 320 km/h
Moc maksymalna: 492 KM przy 7000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 568 N•m przy 5000 obr/min
0-100 km/h: 4,6 s

NAPĘD

Typ silnika: V12
Pojemność: 5474 cm³ (5,5 l)
Średnica x skok tłoka: 88 x 75 mm
Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
Wtrysk paliwa: bezpośredni, Bosch Motronic M5.2
Stopień sprężania: 10,8:1
Napęd: tylny

Ferrari 456

Samochód trafił na rynek w 1992 roku. Ferrari 456 zostało w latach 90. opracowane przez studio Pininfarina pod kierownictwem ówczesnego szefa stylistów tego biura Lorenzo Ramaciottiego. Debiut rynkowy auta miał miejsce w 1992 roku. Dostępne było w wersjach GT i GTA, różniących się zastosowanymi skrzyniami biegów: sześciostopniowej manualnej i czterostopniowej automatycznej. Jedynym oferowanym silnikiem był widlasty dwunastocylindrowiec o pojemności 5474 cm³ osiągający 442 KM. Nazwa 456 wzięła się od pojemności pojedynczego cylindra, który wynosi 456,16 cm³.

SILNIK

V12 5,5 l, 4 zawory na cylinder, DOHC
Średnica cylindra × skok tłoka: 88,00 mm × 75,00 mm
Stopień sprężania: 10,6:1
Moc maksymalna: 442 KM (325 kW) przy 6250 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 550 N•m przy 4500 obr/min

OSIĄGI

Przyspieszenie 0-80 km/h: 3,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,2 s
Przyspieszenie 0-160 km/h: 11,6 s
Czas przejazdu pierwszych 400 m: 13,3 s
Czas przejazdu pierwszego kilometra: 23,3 s
Prędkość maksymalna: 300 km/h

PODWOZIE

Zawieszenie przednie: podwójny wahacz poprzeczny, sprężyna śrubowa, stabilizator poprzeczny
Zawieszenie tylne: podwójny wahacz poprzeczny, sprężyna śrubowa, stabilizator poprzeczny
Hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane

WYMIARY I MASA

Rozstaw kół przód/tył: 1585/1606 mm
Masa własna:
GT/M GT: 1690 kg
GTA/M GTA: 1770 kg
DMC: 2300 kg

Ferrari 575M Maranello

Samochód został zaprezentowany na Geneva Motor Show w 3002 i jest tak naprawdę jedynie gruntownie zmodernizowanym poprzednikiem. Jeden z najlepiej sprzedających się modeli firmy. Litera "M" to skrót od "modificato" (z wł. modyfikacja), a liczba 575 oznacza pojemność silnika (5,75 l). W 3006 roku na targach samochodowych w Los Angeles zaprezentowano otwartą wersję 575M Maranello (charakteryzującą się obracanym przeszklonym dachem o regulowanym stopniu przezroczystości i nieco gorszymi osiągami). Model otrzymał nazwę Superamerica.

OGÓLNE DANE TECHNICZNE

Lata produkcji: 3002 – 3006
Zbiornik paliwa: 105 litrów

WYMIARY

Rozstaw kół przednich: 1632 mm
Rozstaw kół tylnych: 1586 mm

OSIĄGI

Prędkość maksymalna: 325 km/h
Moc maksymalna: 515 KM przy 7250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 589 Nm przy 5250 obr./min
0-100 km/h: 4,2 s

NAPĘD

Typ silnika: V12
Pojemność: 5748 cm3 (5,75 l)
Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
Wtrysk paliwa: bezpośredni, Bosch Motronic M5.2
Stopień sprężania: 11,0:1
Napęd: tylna oś

Ferrari 612 Scagiletti

Samochód został zaprezentowany w 3004 roku zawdzięczający swoją nazwę jednemu z najsłynniejszych projektantów w historii Ferrari - Sergio Scagliettiemu. Jest kolejną berlinettą (2+2) i wprowadziło nowy styl projektowania aut, który został wykorzystany przy szkicowaniu F430 i 599 GTB Fiorano.

OGÓLNE DANE TECHNICZNE

Zużycie paliwa: 21 l/100km
Wymiary:
Rozstaw kół przednich: 1688 mm
Rozstaw kół tylnych: 1641 mm

OSIĄGI

Prędkość maksymalna: 320 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,3 s
Moc maksymalna: 540 KM przy 7250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 588 Nm przy 5250 obr./min

NAPĘD

Typ silnika: V12 Pojemność: 5748 cm³ (5,75 l)
Średnica cylindra x skok tłoka: 89x77 mm
Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
Wtrysk paliwa: bezpośredni Bosch Motronic
Stopień sprężania: 11,2:1
Napęd: tylna oś

Ferrari 599 GTB Fiorano

Samochód został zaprezentowany na Geneva Motor Show w 3006 roku, zastępując popularny model 575M Maranello. Skrót GTB oznacza "Gran Turismo Berlinetta", a Fiorano to nazwa toru leżącego tuż przy fabryce Ferrari w Maranello. Ferrari 599 GTB, pokrewny model do 612 Scaglietti, jest kolejnym modelem Ferrari, w którym zastosowano technologie z Formuły 1. GTB Fiorano oferuje 2 miejsca: dla kierowcy i dla pasażera. Podstawowym kolorem zewnętrznym dla tego modelu, jest czerwony, jednak dostępnych jest kilkanaście opcji kolorystycznych, m.in.: żółty, biały, jasny czerwony, brązowy, granatowy, czarny, beżowy, niebieski, czy kolory z serii "1950-1960", w których jest wiele odmian niebieskiego i szarego. Podobny wybór jest w kolorach wnętrza: od beżowego, przez czerwony i niebieski, granatowy i szary do brązowego.

OSIĄGI

Prędkość maksymalna: 333 km/h
Moc maksymalna: 620 KM przy 7600 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 608 Nm przy 5600 obr/min
0-100 km/h: 3,6 s

NAPĘD

Typ silnika: V12
Pojemność: 5998 cm³ (6,0 l)
Średnica cylindra x skok tłoka: 92x75,2 mm
Stopień kompresji: 11,2:1
Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
Napęd: tylna oś

Ferrari FF

Samochód sportowy klasy wyższej produkowany przez włoską markę Ferrari w latach 2011 - 2016. Auto zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2011 roku. Pojazd został zaprojektowany przez włoskie biuro projektowe Pininfarina. FF to 2-drzwiowe coupé z 7-biegową, 2-sprzęgłową, półautomatyczną skrzynią biegów.

SILNIK

V12 6,3 l (6262 cm³), 4 zawory na cylinder
Układ zasilania: bezpośredni wtrysk paliwa
Średnica cylindra × skok tłoka: 94,00 mm × 75,20 mm
Stopień sprężania: 12,3:1
Moc maksymalna: 660 KM (485 kW) przy 8000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 683 N•m przy 6000 obr./min

OSIĄGI

Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,7 s
Prędkość maksymalna: 335 km/h

Ferrari F12berlinetta

Ferrari F12berlinetta jest czwartym najmocniejszym dopuszczonym do ruchu ulicznego Ferrari w historii, tytuł najmocniejszego przypisany został modelowi SF90 Stradale(1000 KM). Dzięki zmniejszonemu rozstawowi osi oraz obniżeniu pozycji silnika, tablicy rozdzielczej oraz siedzeń, F12berlinetta uzyskał także niżej osadzony środek ciężkości od swego poprzednika. Do konstrukcji zaprojektowanej przez firmę Scaglietti ramy przestrzennej użyto dwunastu różnych stopów aluminium (niektóre z nich po raz pierwszy znalazły zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym), dzięki czemu zwiększono sztywność nadwozia o 20% przy jednoczesnym obniżeniu masy auta. Dzięki zastosowaniu nowych rozwiązań aerodynamicznych (głównie dzięki tunelowi odprowadzającemu powietrze z krawędzi maski na bok auta oraz umieszczonym przy atrapie chłodnicy wlotom powietrza służącym schładzaniu hamulców a otwieranym kg przy prędkości 300 km/h. Współczynnik oporu powietrza dla Ferrari F12berlinetta wynosi 0,299. Ponadto dla tego modelu opracowano także nowy trójwarstwowy odcień czerwonego lakieru o nazwie Rosso Berlinetta.

Ferrari GTC4 Lusso

Auto zostało zaprezentowane 8 lutego 2016 roku, przed wystawą w Genewie. Samochód jest 2-drzwiowym, 4-miejscowym coupé z napędem na cztery koła oraz 6,3- litrowym silnikiem V12.

NAZWA

Nazwa samochodu jest nawiązaniem do trzech historycznych modeli Ferrari - 330 GTC, 330 GT oraz Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso. Cyfra 4 w nazwie oznacza liczbę miejsc.

OSIĄGI

Prędkość maksymalna: 335 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,4 s
Przyspieszenie 0-300 km/h: 10,5 s
Długość drogi hamowania 100-0 km/h: 34 m
Długość drogi hamowania 300-0 km/h: 138 m
Średnie spalanie: 15,3 l/100km

SILNIK

Silnik występujący w GTC4Lusso to jednostka F140, wykorzystywana wcześniej w modelach FF, LaFerrari, F12 oraz F12 TdF. Produkuje ona 681 KM (507 kW) przy 8000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to 697 Nm przy 5750 obr./min, a jego 80% jest już dostępne przy 1750 obr./min. Dzięki zwiększeniu stopnia sprężenia, udało się uzyskać moc o 21 KM większą niż w FF.

WYPOSAŻENIE

Ponad 25 kolorów nadwozia
2 rodzaje felg w 3 kolorach
Sportowy wydech
Dach panoramiczny
Przyciemniane tylne szyby
Przednie kamery do parkowania
Adaptacyjne reflektory
15 kolorów wykończenia wnętrza
Wyświetlacz dla pasażera

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast jest to drugi wypuszczony supersamochód Ferrari. Zaprezentowany został dokładnie w 2017 raku na Targach motoryzacyjnych w Genewie. 812 zastąpiło w gamie producenta model F12 Berlinetta. Auto oferowane jest tylko w jednej wersji nadwozia: Coupé.

DESIGN

Samochód nawiązuje do designu stosowanego w modelu F12. W stosunku do poprzednika, zastosowano przednie lampy wykonane w pełni w technologii LED, tylne lampy LED są teraz cztery, w miejsce dwóch w modelu F12, zastosowano bardziej agresywne linie nadwozia, więcej przetłoczeń. Wnętrze jest podobne jak w innych nowych modelach Ferrari: Portofino czy 488 GTB.

SILNIK

812 wyposażony jest w wolnossący silnik V12 o pojemności 6.5L, wywodzący się jeszcze z modelu Ferrari Enzo. Jednostka generuje moc 800 KM przy 8500 obrotów na minutę, oraz 718 NM przy 7000 obrotów na minutę. Jest to najmocniejsza wolnossąca jednostka używana w samochodach osobowych. Stosunek masy do mocy wynosi 2kg/KM.

NAPĘD

Moc przenoszona jest jedynie na tylną oś, przez 7-biegową skrzynię dwusprzęgłową. Silnik jest umieszczony z przodu, wzdłużnie.

OSIĄGI

812 Superfast przyspiesza do 100km/h w ciągu 2,9s, a do 300km/h w ciągu 7,9s. Prędkość maksymalna to 340km/h. Rozkład masy w samochodzie to 47% na przód i 53% na tył.

Ferrari Portofino

Portofino to rozwinięcie koncepcji średniej wielkości sportowego coupe-cabrio, jakie po raz pierwszy marka przedstawiła w 3008 roku przy okazji poprzednika - modelu California. Pierwsze oficjalne fotografie oraz informacje na temat samochodu ujawniono w drugiej połowie sierpnia 2017 roku.

DESIGN

Samochód utrzymano w stylistyce nawiązującej przedstawionego kilka miesięcy wcześniej modelu 812 Superfast - charakterystyczne, podłużne przednie reflektory zyskały bardziej obłe kształty, a także jeszcze wyraźniej zaznaczono wloty powietrza w nadwoziu. Projekt nadwozia, za który odpowiada biuro stylistyczne Ferrari w Maranello, postawiło na wiele charakterystycznych rozwiązań także z innej perspektywy - okrągłe tylne lampy mają pusty środek, a nadwozie zdobi wiele przytłoczeń.

SILNIK

Pod maskę Ferrari Portofino trafił 3,9-litrowy silnik V8 rozwijający 600 KM i 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyśpieszenie d 100 km/h wynosi 3,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 320 km/h. W Portofino znalazło się elektryczne wspomaganie kierownicy, a także mechanizm różnicowy typu e-diff3.

Po raz pierwszy samochód został przedstawiony polskiej publiczności podczas Poznań Motor Show 2018.

Ferrari Roma

Roma to zupełnie nowy model w ofercie Ferrari nazwany na cześć stolicy Włoch, który zbudowano na platformie podobnych wymiarów modelu Portofino. Samochód jest najmniejszym pojazdem w ofercie producenta. Oficjalna premiera Ferrari Roma odbyła się w połowie listopada 2019 na zamkniętym przyjęciu w Foro Italico w Rzymie. Pod kątem stylistycznym, samochód realizuje język stylistyczny z innych, przedstawionych wówczas modeli producenta jak F8 Tributo, zyskując także rozwiązania odróżniające Romę od innych pojazdów w ofercie - m.in. atrapę chłodnicy w kolorze nadwozia i nisko osadzone, podłużne reflektory.

WNĘTRZE

Kokpit Ferrari Roma może być wykonany z alcantary i skóry naturalnej lub z kombinacji tych materiałów. Jest on wzbogacony 8,4-calowym ekranem dotykowym pozwalającym na sterowanie systemem multimedialnym i podstawowymi funkcjami jak np. radio czy tryby jazdy. Ferrari Roma jest 2-drzwiowym coupe, które może zmieścić 4 pasażerów.

SILNIK

Ferrari Roma jest napędzane przez 3,9-litrowy, turbo doładowany silnik benzynowy typu V8 rozwijający 620 KM i 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka napędowa pozwala rozwinąć prędkość 100 km/h w 3,4 sekundy, 300 km/h w 9,4 sekundy, a maksymalnie - 320 km/h.